Uplynulou sezonu automobilových soutěží uzavřel začátkem prosince volný exhibiční podnik pod názvem Síť21 Mikuláš Rally. Tradiční rozlučku na závěr sezony si nenechala ujít téměř šedesátka soutěžících. Vítězem se stala česko-slovenská posádka ve složení Ondřej Bisaha, Imrich Ferencz na voze Hyundai i20 R5. Slušovická show se jela pod křídly nového pořadatele, kterým se stal Rallyklub východní Morava v AČR. Nejen o mikulášské rally jsme si povídali s Antonínem Tlusťákem, předsedou organizačního výboru. Zádveřický jezdec posbíral na soutěžních tratích řadu evropských a českých vavřínů, nyní zažil čtyřicetiletý Tlusťák úspěšnou premiéru v roli šéfa pořadatelského štábu.
Jak vyznívá hodnocení tradiční rallyshow ve Slušovicích z úst předsedy organizačního výboru?
„Vyznívá velmi dobře. Měli jsme hodně málo času na přípravu, neboť celý proces převedení pořadatelských práv se protáhl přes léto a finální dohoda byla až v září. Teprve poté jsme začali pracovat na samotné rally. Navíc do toho přišly podzimní volby, které nám zdržely žádosti do jednotlivých zastupitelstev obcí a následná povolení. Zkrátka všechno proběhlo na poslední chvíli. S obcemi i jednotlivými úřady mám velmi korektní vztahy, všem děkuji za výbornou spolupráci a podporu. Byl jsem si vědom toho, že hodně lidí nám před soutěží nevěřilo, že uspořádáme tento podnik na kvalitní úrovni. Měli značné pochybnosti, jak se s tím popereme a jak to zvládneme. Jsem rád, že všechno velmi dobře dopadlo.“
Jak jste byli spokojeni s jezdeckým obsazením a diváckou kulisou mikulášské show?
„Jezdecké obsazení bylo výborné a divácká atmosféra nebojím se říci, že přímo fantastická. Přijeli i fandové z okolních zemí, byli tady Poláci nebo Slováci. Po dlouhých letech aktivního závodění jsem byl na druhé straně a všechno sledoval z pohledu pořadatele. Z tohoto pohledu mám dvě připomínky. Některé posádky nerespektovaly u servisní zóny na letišti Slušovice jednosměrný příjezd a měly problém najet před startem navíc pár kilometrů. Druhá připomínka míří k divákům, těch přišlo na okruh kolem dostihové dráhy velké množství. Je obrovská škoda, že někteří z nich byli posilněni alkoholem více, než je zdrávo. Většina fanoušků udělala na slušovickém okruhu perfektní atmosféru, za což jim děkujeme.“
Značnou pozornost vyvolala speciální valašská cena na Bernardýnské rychlostní zkoušce. Kdo se radoval ze speciální prémie?
„Vítězem se stala rodinná posádka ve složení otec Milan a dcera Dominika Obadalovi na voze Ford Fiesta Rally3. Nehodnotil se nejrychlejší čas, ale nejmenší rozdíl v dosaženém čase mezi prvním a druhým průjezdem na tomto úseku. Zkrátka vítězem se stal ten, kdo zajel nejvyrovnanější čas, taková zkouška stálosti výkonu a jízda pravidelnosti. Samotný iniciátor této už tradiční ceny je Josef Gerych z Trnavy, vyhlášený chovatel Svatobernardských psů. Pepa osobně v cíli předal pro vítěznou posádku láhev slivovice a domácí salám. Je velký fanda rally, řadu let se pohyboval ve světě rally, v minulých letech působil v týmu Gatrak Michala Garguláka nebo pracoval pro Jirku Hasíka. Soutěžní posádky přijaly zápolení o tuto valašskou cenu velmi pozitivně, ale vyhrát mohl jen jeden.“
Začal jste šéfovat staronovému organizačnímu týmu, kde již scházela rodina Minaříků z Podkopné Lhoty. Ta nasadila v předchozích letech pořadatelskou laťku hodně vysoko. Jak jste byl spokojen s prací svých spolupracovníků?
„Perfektní byla spolupráce s firmou PSG a rodinou Petera Suroviče, s jeho bratrem Janem a jejich tátou Jurajem. Všichni jsou řadu let velcí fandové motoristického sportu. Velké poděkování patří Petře Mynářové, která zastala před rally pozici tajemníka soutěže. Spousta lidí čekala, jak bude spolupráce probíhat a proběhla výborně. Společně jsme uspořádali kvalitní soutěž a těším se na další spolupráci. Děkuji všem pořadatelům na trati, především Liboru Sláčikovi, který mně pomáhal s tratí a dále řediteli soutěže Petru Linhartovi. Všem lidem chci poděkovat, že jsme to společně zorganizovali a dali dohromady velmi dobrý organizační tým.“
V nové sezoně dochází opět k rotaci s Pražským rallysprintem a Mikuláš Rally se pojede z volných podniků jako první koncem listopadu. Co chystáte pro třináctý ročník?
„Poprvé jsem viděl soutěž z jiného než jezdeckého pohledu. Musím říci, že program byl doslova nahuštěný do jednoho dne. V sobotu začínají brzy ráno přejímky, seznamovací jízdy a poté vlastní show. Přijde mi to velmi hektické. Chceme uspořádat dvoudenní show, kde by závěrečná rychlostní zkouška na slušovickém okruhu už nebyla honbou za nejlepším časem, a neměřil by se čas stopkami. Naší představou jsou v pátek po obědě seznamovací jízdy a v sobotu poté vlastní soutěž a show. Plánujeme odjet tři úseky rychlostních zkoušek, z toho dvě klasické a dále atraktivní okruh kolem dostihové dráhy. Před závěrečnou erzetou na okruhu umístíme tzv. přezouvací zónu, aby mohly soutěžní vozy jet na speciálních gumách hlavně pro diváky. Stále tady máme dvě skupiny jezdců, jedni chtějí závodit a druzí nehledí na stopky. Teď předváděl největší show Adam Březík, který jel celý závod na šotolinových gumách. Chceme najít kompromis a vyjít vstříc oběma skupinám. Děláme soutěž hlavně pro posádky, proto nás zajímá jejich pohled na věc. Budeme rádi, když se nám ozvou a sdělí nám svůj názor. Zkrátka chceme udělat z mikulášské rally ještě větší show pro posádky a diváky.“
Ještě před Mikulášem uspořádáte populární Síť21 Rallysprint Kopná, který otevře začátkem května sezonu jednodenních rallysprintů na českých tratích. Jak bude vypadat letošní již osmadvacátý ročník?
„Prakticky hned po skončení Mikuláše jsme se vrhli do přípravy Kopné, kterou pojedeme v termínu 5. – 6. května. Času příliš nebude, protože startujeme už za čtyři měsíce. Hned po Vánocích jsme připravili žádosti do jednotlivých obcí ohledně povolení. Máme připravené určité varianty tratě, ale nechci je s předstihem pouštět do světa, neboť probíhají jednání. Chceme jet tři úseky rychlostních zkoušek dvakrát s celkovým limitem 70 ostrých kilometrů. Naším přáním je zachovat stávající erzety z předchozích ročníků, ale v
pozměněné podobě. Časový harmonogram poskládáme tak, aby byl servis vždy po dvou erzetách.“
Zázemí divácky oblíbené Kopné bude opět ve Slušovicích?
„Ano, start plánujeme na náměstí ve Slušovicích. Vzhledem k tomu, že počítáme na Kopné s účastí kolem devadesáti přihlášených posádek, proto nelze umístit servisní zónu z kapacitních důvodů do prostor letiště Slušovice. Zdejší majitel je velký fanda rally a jsme rádi, že můžeme v rámci Mikuláš Rally spolupracovat. Zdejší prostory však nejsou nafukovací a pojmou jen kolem šedesátky posádek. Z uvedeného důvodu naleznou soutěžní týmy při jarní Kopné servisní zázemí podobně jako v předchozích letech v prostorách kolem dostihové dráhy.“
Kalendář nám ukrojil první dny nového roku 2023. Co popřejete rallyové komunitě do nové sezony?
„Chci popřát do nového roku hlavně hodně zdraví, štěstí a spoustu šťastně ujetých kilometrů. Současná doba je těžká a složitá, proto všem přeji hodně trpělivosti a především finanční prostředky, aby se mohlo závodit.“
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně zdaru.