Máme za sebou jednu z rozluček s letošní sezonou automobilových soutěží. Poslední listopadovou sobotu se konala ve Slušovicích Síť21 Mikuláš Rally 2023. Tradiční rozlučku na závěr sezony si nenechala ujít téměř šedesátka soutěžících. Vítězem se stala opět česko-slovenská posádka ve složení Ondřej Bisaha, Imrich Ferencz na voze Hyundai i20 R5, přičemž Bisaha slavil třetí vítězství v řadě a zásluhou hattricku se přiblížil v počtu výher Tomáši Kostkovi, který vyhrál hned pětkrát. Slušovická show se jela úspěšně opět pod křídly Rallyklubu východní Morava v AČR. O mikulášské rally jsme si povídali s Antonínem Tlusťákem, předsedou organizačního výboru a ředitelem soutěže. Zádveřický jezdec posbíral na soutěžních tratích řadu evropských a českých vavřínů, nyní jednačtyřicetiletý Tlusťák šéfuje pořadatelskému štábu na Rallysprintu Kopná a Mikuláš Rally.
Pane Tlusťáku, jak hodnotíte letošní ročník Síť21 Mikuláš Rally z pozice předsedy organizačního výboru?
„Velmi pozitivně, neboť jsme naplnili celé startovní pole čítající šedesát posádek. Soutěžící zachovali věrnost naší soutěži a startovní pole bylo pestré. Jely vozy specifikace WRC, kategorie „erpětek“, plejáda dvoukolek nebo historická auta. Přijela k nám slušná mezinárodní účast ze Slovenska a Polska. Předpokládal jsem, že Ondra Bisaha pojede o třetí vítězství v řadě a Martin Vlček mu to bude chtít, co nejvíce znepříjemnit. To se potvrdilo, neboť souboje na trati byly velmi těsné. Míra Jakeš si pořídil do Slušovic vůz WRC. Vím, jaké je to poprvé sedět v tomto autě, k tomu připočítejme zimní počasí a náročné podmínky. Na začátku dostal od dvojice nejrychlejších pár vteřin a myslel jsem, že poté pojede více pro diváky. První trojka jela velmi vyrovnaně, nicméně jeli na čas a tahali se o každou vteřinku.“
Před sobotním startem se mluvilo, zda se pojede na sněhu a poradíte si s rozmary zimního počasí. Měl jste hodně neklidné spaní?
„Počasí si s námi velmi zahrávalo. Od pátku jsme měli připraveny tři traktory včetně dvou s pluhem a posypový vůz se solí. Nad ránem se ještě nevědělo, zda nasněží. Sníh začal padat před sedmou hodinou ranní a hned jsme zprůjezdnili příjezdovou cestu do servisní zóny na letišti. Vzápětí jsme pospíchali na rychlostní zkoušky. Byl jsem v kontaktu s prvními deseti posádkami, které dostaly aktuální informace. Brzy se nám podařilo obě rychlostní zkoušky zprůjezdnit a silnice byly už během seznamovacích jízd většinou mokré. Menší obavy panovaly ze sjízdnosti na přejezdových trasách, ale silničáři je naštěstí udrželi v dobrém stavu. Posádky si mohly vybrat, jaké zvolí obutí na erzetách. Připravili jsme trať tak, aby soutěžící měli stejné podmínky. Poděkování patří všem řidičům s traktory a dalším lidem při zabezpečení tratě. Všichni makali naplno a posádky věděly, na čem jsou. Je snadné říci, sněží, obujte si, co chcete. Vnímám tuto situaci z pozice závodníka a jako pořadatel mám zodpovědnost vůči druhé straně. Těší mě, že se nám to podařilo skloubit.“
Na zdárném průběhu mikulášské show se podílela spousta pořadatelů. Jak své role zvládli?
„Všem pořadatelům na trati a členům ředitelství patří velké poděkování. Venkovní podmínky nebyly zrovna jednoduché a byla pořádná zima. Velká poklona patří dispečinku soutěže, když ani jedna rychlostní zkouška nebyla zrušena. Na jednom úseku jsme řešili krátce po sobě tři nehody a všechny problémy se podařilo operativně vyřešit. Žádná velká časová ztráta z toho nevznikla zásluhou celého týmu pořadatelů na trati a výborně fungujícímu dispečinku.“
Panuje s letošním třináctým ročníkem slušovické show celkově spokojenost?
„Vzhledem k podmínkám na trati rozhodně ano. Pro pořadatele je vždy úleva, že neměl vážné zranění. Záchranný systém zafungoval výborně. Jsem rád a šťastný, že všechno dopadlo dobře až na pár potlučených plechů.“
Na divácky atraktivní erzetě kolem dostihového závodiště jste vypsali speciální ceny pro posádky, které předvedou největší show. Jaká byla odezva?
„Pořád zastávám názor, že Mikuláš Rally je především show pro diváky, čímž větší smyk tím větší radost pro fanoušky. O to více jsem rád, že konec startovního pole zahřál svými smyky fanoušky a jezdci z druhé poloviny startovního pole dělali velkou show podobně jako v popředí Vlastík Neumann, Pavel Ševčík nebo Kája Trněný. Nejlepší tři jezdce jsme vyhlásili v předchozí tiskové zprávě, medailové stupně obsadili Petr Krajča, Daniel Očadlík a Pavel Ševčík. Pro mě byl úplně největším showmanem Lukáš Křenek, který měl největší ohlasy. Bohužel ho nemůžeme vyhlásit jako vítěze, protože jel v pozici předjezdce a nemůže být klasifikován.“
Jaké máte plány s Mikuláš Rally do příštího roku?
„Tentokrát pojedeme později. Vyměníme si pozice s Prahou a příští ročník Mikuláše se uskuteční až 7. prosince 2024. Plánujeme opět slušovický okruh, který se pojede nezvykle v protisměru. Dojde i k obměně klasické rychlostní zkoušky a vybíráme ze tří úseků. Formát show zůstane stejný. Letos došlo na okruhu k drobné změně, když jsme nevedli trať kolem betonové haly a místo toho jsme na poslední chvíli přidali retardér v části „u sudu“. Hezky to řekl hlasatel, že nejhorší je srážka s blbcem. Na druhou stranu musím poděkovat jiným firmám, které jsou v okolí dostihovky. Našli jsme společnou řeč a děkuji jim za vstřícnost. Jedná se o firmy Japavo pana Vojáčka, Sklenářství Nonstop plus Martina Volčíka a další.“
V loňském roce se pár fanoušků v diváckých místech na okruhu chovalo velmi neukázněně. Před startem jste apeloval na diváky, aby dbali všech pokynů pořadatelů. Poslechli vás?
„Na okruhu ano, ale bohužel poslední průjezd byl zase poznamenán stejnými neukázněnými diváky jako v loňském roce. Zastávám názor, že i divák by měl dodržet určitou hladinu alkoholu, když je ho více, tak nastává problém. Chci upozornit na nešvar, který přímo nesouvisí s Mikulášem, ale opakuje se. Rádoby fanoušci nám jezdí svými vozy po polích v období, kdy se objeví sníh. Pro majitele těchto zemědělských pozemků vznikají velké škody a máme poté obrovské problémy získat povolení na další rok. Taky jsme v mládí jezdili, když napadl sníh, ale nikdy nás nenapadlo jet někomu po poli a napáchat velké škody. V loňském roce jsme tyto viníky vypátrali, slíbili nám nápravu, ale časem přišly z jejich strany jen výhružky a nadávky. Co přímo zaráží, tak se jedná o nový tým ze Slavičína, který vlastní závodní auta a hodlá je pronajímat. Říkám, že v rámci motorsportu nemají tito lidé, co dělat.“
Blíží se závěr letošního roku. Co popřejete rallyové komunitě do nového roku?
„V první řadě krásné vánoční svátky, hodně zdraví a všechno nejlepší do nového roku. Přeji hodně sportovních úspěchů, ať je příští rok 2024 ještě lepší než tento. Soutěžním týmům, co pronajímají auta a závodníkům co jezdí, přeji, ať je nehod co nejméně!“
Co říci závěrem?
„Doba je těžká a velké poděkování patří každému, kdo chce pro motorsport něco udělat a pomoci. Ať je to závodník, mechanik, pronajímatel, pořadatel atd. Chci všem popřát hodně chuti, aby zůstali nadále v motorsportu a pokračovali ve své práci. Na úplný závěr děkuji společnosti Auto UH, která nám jako bonus zapůjčila odtahová vozidla. Dokázali jsme u každé nehody okamžitě reagovat a havarovaný vůz rychle odstranit z trati. Jsem rád, že se tato spolupráce prohlubuje a máme dále dlouhodobé partnery jako jsou Síť21, AAC Pragocel a Gelur.“
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně zdaru.
Další informace najdete na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a sledujte slušovickou show i na sociálních sítích facebook a instagram.