První prosincovou sobotu kroužily po slušovickém okruhu kolem dostihové dráhy mladé naděje českého motorsportu. Při závěrečném podniku letošní soutěžácké sezony 14. SÍŤ21 MIKULÁŠ RALLY 2024 proběhl projekt s pracovním názvem X. Talentovaní jezdci z motokár – Klára Tlusťáková, Lukáš Obručník, Matěj Vopatřil se posadili za volant soutěžních vozů a kroužili na okruhové rychlostní zkoušce kolem dostihové dráhy ve Slušovicích. Pod celým projektem byl podepsán Antonín Tlusťák, bývalý automobilový jezdec a ředitel mikulášské show. Úspěšný plán se uskutečnil zásluhou vstřícnosti Autoklubu České republiky a Rally komise.
Čtrnáctiletá slečna a patnáctiletí chlapci byli součástí speciálního projektu, kdy se mohli vedle zkušených navigátorů po svém boku zúčastnit okruhové zkoušky ve Slušovicích za volantem závodního vozu. Vše dopadlo na výbornou a všichni tři získali velkou motivaci do své motoristické budoucnosti. Všem jsme položili pár otázek, aby nám přiblížili své dojmy, pocity a nastínili nám i své plány v motoristickém sportu.
1. Jaké dojmy, pocity a zážitky si odnášíš z ostré jízdy v soutěžním vozidle?
2. Co ti dalo nejvíce zabrat, ať už ve dnech příprav před samotným startem nebo během sobotního dne?
3. Jakou jsi měl podporu nejbližší rodiny ze strany rodičů, dále kamarádů a učitelů?
4. Jaké máš plány pro příští sezonu 2025, zůstáváš věren kartingu nebo pošilháváš po jiné motoristické disciplíně? Jaký je rozdíl v jízdě na motokáře a za volantem soutěžního vozu?
Klára Tlusťáková (Škoda Fabia R5)
1. Dojmy jsou nepopsatelné. Byla to pro mě obrovská zkušenost, která předčila všechna očekávání. I přes počáteční stres jsem se s tím vypořádala, což pro mě znamená hodně. Jízda byla úžasná a atmosféra podobně jako podpora od rodiny a přátel, mně zůstane dlouho v paměti. Byl to velký zážitek. Pokud bude příležitost, rozhodně bych si to ráda zopakovala.
2. Nejnáročnější pro mě bylo zvládnout stres spojený s očekáváním a obavami, jak z nepovedeného startu nebo z jezdeckých chyb. Výraznou výzvou byla tvrdá spojka ve voze R5, která vyžaduje přesnou práci. Byla to nová zkušenost, ale hodně mi daly jízdy autem, kde jsem si například zkoušela rozjezdy do prudkých kopců. S taťkou jsme najezdili hodně kilometrů, nicméně jsem se snažila zůstat neustále soustředěná, což se nakonec podařilo. Výsledek byl pro mě a celou rodinu obrovským úspěchem.
3. Podpora rodiny je nejdůležitější. Rodiče a další členové rodiny mně byli neustále oporou, za což jsem všem nesmírně vděčná. Kromě rodiny mě přišli podpořit také kamarádi. Společně jsme mezi rychlostními zkouškami sledovali úžasnou show, kterou jezdci předváděli. Cítila jsem se obklopena skvělou atmosférou, která se nesla celým závodem.
4. Příští sezona bude komornější, protože mě čekají důležité školní povinnosti, například přijímací zkoušky, které vycházejí na první závod českého šampionátu. Karting však zůstane součástí programu, a to buď aktivně, nebo v pozici diváka. Jsou to velmi odlišné disciplíny. Rally vyžaduje jiný přístup, protože vozy jsou větší a těžší, což ovlivňuje styl jízdy i samotnou techniku. Rozdílné je i chování, v motokárách se řeší každičká věc, která jen jde. V rally jen to, co se má a to, co je důležité. Rozprava, kterou jsme měli jako mládež, byla velmi rozdílná, protože tady bylo vše popsané stručně a jasně. Na motokárové rozpravě je to někdy až zbytečně zdlouhavé a není to jasné tak, jak to bylo zde.
Přestože mám obě disciplíny ráda, rally pro mě představuje zcela něco jiného. Může to být i z hlediska toho, že od mala mám ráda auta. Pamatuji si, jak jsem na rampě při barumce seděla taťkovi na klíně a symbolicky „řídila“ jeho vůz R5. Na Mikuláš Rally jsem měla možnost zvolit, zda chci jet s vozem kategorie R5 nebo s jiným autem. Vybrala jsem si „erpětku“, protože mě tento vůz fascinoval už jako dítě. Možnost usednout za volant R5 byla obrovská zkušenost a jsem za to velmi ráda. Společně s rodinou to bereme za velký úspěch.
Lukáš Obručník (Opel Adam Cup)
1. Skvělý, neskutečný pocit a spousta fanoušků rally kolem rychlostní zkoušky. Po průjezdu vodou jsem trochu intenzivně hledal stěrače (smích). Každý kousek rychlostní zkoušky jsem si užíval na sto procent. Jsem rád za tuto příležitost, kterou jsem si neskutečně užil. Těším se, až si opět sednu za volant nebo stoupnu na start závodu.
2. Na poslední chvíli se řešil design vozu a jeho polep. Hodně dal zabrat páteční test, který byl v druhé polovině z části na sněhu. Večer proběhlo online školení s panem Petrem Černohorským. V místnosti bylo naprosté ticho, každý z nás poslouchal a nasával jeho rady. Byla to hodina plná spousty zajímavých rad a doporučení, aby vše dopadlo dobře a nový projekt, za kterým stojí Tonda Tlusťák, pokračoval i v budoucnu. Zanechalo to ve mně velmi pozitivní pocit. Ze začátku jsem si zvykal na spolupráci se spolujezdcem a učil se, kde má auto limity. Donedávna jsem byl z motokáry zvyklý jen na to, sedět uprostřed. Ovládání auta však bylo v pohodě, protože mám za sebou řadu testů. Při posledním testování v Bělé pod Bezdězem mi hodně pomohl český šampion Dominik Stříteský.
3. Mám za sebou deset sezon v kartingu, jedná se každoročně o patnáct závodů v Česku a v Evropě. U nás doma se vše jen točí kolem závodů. Máma řeší přihlášky, dokumenty, hotely atd. Táta má na starosti termíny závodního kalendáře, plán tréninků, techniku a na závodech mi dělá hlavního mechanika. Dále se radíme společně o nastavení a závodní strategii. Ve škole mě uvolňují podle potřeby, a to zásluhou výsledků ve studiu, ale i na trati. Škola ví, že jsem loňský český mistr, letošní vicemistr v kartingu a druhý rok i reprezentant v automobilovém sportu. A kamarády mám hlavně na závodech.
4. Rozdíl mezi kartingem a rally, což platilo hlavně letos je, že na českém šampionátu v kartingu vyhrajete závodní jízdu a potom čekáte, zda dostanete nesmyslnou penalizaci od sportovního komisaře za to, zda jste se někoho dotkl při předjíždění. Před posledním
letošním závodem MČR jsem mohl být na konci druhý, ale také čtvrtý. Potom vyhraji závod a přijde trest. Kolega, kterého jsem “ohrozil”, jde za sportovním komisařem nahlásit, že předjetí bylo čisté, ale sporťák ho vyhodí. Myslím, že závody nemají rozhodovat lidi, kteří nikdy nejezdili. Je to možná důvod, proč ti nejlepší v Česku nejedou. Mám za sebou desítky startů se světovou špičkou v Itálii včetně mistrovství Evropy a světa. Asi by se tam měl někdo zajet podívat se s pokorou. Bojím se, že pokora je cizí slovo… Moc se těším na mezinárodní závody v kartingu a ještě více se těším do rallyového speciálu!
V příští sezoně plánujeme v kartingu odjet kompletní seriál MSR a vybrané mezinárodní závody, mistrovství Evropy a Zóny střední Evropy v týmu Motorsport Strnadel. Za ním stojí skvělý trenér a kamarád Vojta Strnadel, kterému vděčím za úspěch a dosavadní výsledky v kartingu. V týmu jedeme několik let a máme zde skvělé domácí prostředí. Tým postavil ve Slušovicích stan se závodní technikou v rámci propagace kartingu. Zastavilo se u nás přes pět set lidí a přes sto dětí se posadilo do závodní motokáry! Jedna z nich byla i ta, ve které jsem se stal mistrem republiky. Co se týká rally, chceme rok 2025 pojat jako intenzivní přípravu se spoustou testů na další už plnohodnotnou sezonu v rally s tím, že poté už můžu jet malý mistrák. Pojedeme s pohárovým adamem od Martina Vopatřila v MV Cars Rally Team. Doufám, že se brzy uvidíme u rychlostních zkoušek!
Karting a rally mají spoustu společného, ale mezi jeden z největších rozdílů patří to, že na to člověk není v autě sám. Musí spolupracovat se spolujezdcem a důvěřovat mu, což naštěstí nebyl problém a rychle jsem si zvykl. V motokáře jedete na oči a je kolem vás dalších třicet závodníků. Ti jsou velmi vyrovnaní a všichni chtějí vyhrát. V kvalifikaci je často mezi prvními deseti závodníky rozdíl menší než jedna desetina vteřiny na kolo. V rally jede každý proti času samostatně, ale zase vás čeká spousta nástrah na trati.
Závěrem chci říci, že vše se povedlo na sto procent a velmi děkujeme za šanci a důvěru, kterou nám dal Autoklub České republiky a pořadatel podniku v čele s ředitelem Antonínem Tlusťákem.
Matěj Vopatřil (Opel Adam Cup)
1.Ze závodů ve Slušovicích mám dobrý pocit. Jízdu jsem si užíval a ani v jedné jízdě jsem neudělal žádnou větší chybu, což bylo naším úkolem.
2. Páteční den byl hodně náročný. Již od rána jsme měli test se závodním autem, poté jsme se přemístili do servisní zóny a večer následovalo školení jezdců, které jsme absolvovali.
3. Největší podporu jsem měl od rodičů a především od táty, který jel se mnou jako spolujezdec a předává mi své cenné zkušenosti v rally.
4. V příští sezoně máme v plánu startovat na vybraných závodech v motokárách. Pomalu budeme zkoušet a testovat soutěžní auto v rally. Chci se postupně sžívat s autem a učit se jet na rozpis.