Letošní tuzemská soutěžácká sezona v České republice je minulostí. Zdařilou tečkou za kalendářním rokem 2024 byla 14. SÍŤ21 MIKULÁŠ RALLY ve Slušovicích. Pořadatelé z Rallyklubu východní Morava v AČR připravila mikulášskou show, která přilákala tisícovky diváků. Řada posádek ve startovním poli v čele s Adamem Březíkem a Karlem Kupcem předváděla velkou show i zábavu pro nadšené fanoušky a bylo se nač dívat. V boji s vteřinami na časomíře byla nejrychlejší posádka Kowax Racing ve složení Martin Vlček, Jakub Kunst na voze Hyundai i20 N Rally2.
Ředitel soutěže Antonín Tlusťák razí strategii, že slušovický podnik na závěr sezony je především show a zábava pro početné diváky podél tratě, což je vždy záruka neskutečné show a řady atraktivních smyků. Letos se do role největších showmanů pasovali Adam Březík (Škoda Fabia RS Rally2) a Karel Kupec (Škoda Fabia R5). Oba nasadili na svých škodovkách šotolinový podvozek, gumy a přiváděli zástupy diváků na okruhové rychlostní zkoušce kolem dostihové dráhy do pořádného varu. Atraktivní široké průjezdy pobavily v chladném počasí diváky podél trati. Krásnou show předvedli i jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou nebo tradičně s historiky.
Den před startem začalo na Slušovicku chumelit a rychlostní zkoušky byly pod sněhovou pokrývkou. Do startu prakticky vše roztálo a jelo se na mokrém povrchu. „V pátek panovaly hodně těžké podmínky a počasí si s námi zahrávalo. Přes dvacet let jsem závodil, nyní v roli pořadatele dělám závody a chci, aby měli soutěžící co nejlepší podmínky na trati. Věděl jsem, že nebude mrznout, ale sníh na trati bude mokrý a těžký. Jezdcům by se v těchto podmínkách špatně ovládala soutěžní auta. Už během pátečního odpoledne vyjel na trať traktor, za jehož volantem seděl místní velmi rychlý jezdec Jirka Gerych a byl v terénu až do půlnoci. Udržovali jsme hladký příjezd do servisní zóny. V šest ráno vyjel Jirka znovu, hodně nám pomohl a připravili jsme trať, aby byla dostatečně široká a mokrá bez břečky. To se nám povedlo na jedničku. Každou chvíli jsem sledoval předpověď počasí a okamžitě reagoval. Slíbil jsem soutěžícím mokrou trať, což se povedlo přes maximální úsilí splnit,“ pověděl Antonín Tlusťák, ředitel Síť21 Mikuláš Rally.
Ve výsledkové listiny byl nejvýše Martin Vlček, který svůj jubilejní desátý start na Mikuláši proměnil ve druhé vítězství. Zkušený matador z Příboru vyhrál ve Slušovicích poprvé při „sněhovém“ ročníku v roce 2017 a letos vedl stylem od startu až do cíle. Na čtvrté vítězství v řadě si brousil zuby Ondřej Bisaha, který po letech usedl opět do vozu specifikace WRC. Na Mikuláše si pronajal vůz Ford Fiesta RS WRC a sváděl tuhý boj o prvenství právě s Vlčkem. Ten měl před závěrečnou erzetou k dobru 8,5 vteřiny. Bisaha se nevzdal a ještě na Březové zaútočil, ale vylétl z tratě a nabral další časové manko. Nakonec ho připravil o druhé místo v absolutním pořadí Karel Trněný (Škoda Fabia R5).
„Těší mě konečná podoba výsledků, která je zasloužená. Martin jel krásný závod, i když na úvodní erzetě musel předjíždět. Nenechal se rozhodit a jel si pro vítězství. Radost mám z Karla Trněného a jeho spolujezdce. Jeho slova o soutěži mě zahřála u srdce. Co se týká Ondřeje Bisahy, tak z vlastní zkušenosti vím, že půjčit si vůz WRC automaticky neznamená vyhrát. Není vůbec jednoduché v těchto podmínkách podobné auto řídit, navíc Ondřej jede pouze dva závody za rok. Měl zajištěný v pátek test, ale podcenil předpověď počasí a test si naplánoval až na odpoledne. Sedl poprvé do auta, když bylo na cestě pět centimetrů sněhu. Každopádně do budoucna ví, že nemá podcenit přípravu před soutěží a nehledat chybu v technice konkurentů. Určitě se zase pořádně připraví a věřím, že bude bojovat opět o vítězství,“ uvedl Tlusťák.
V nabité kategorii dvoukolek byl nejrychlejší Radek Jetel na kitovém voze Škoda Fabia. Druhou příčku obsadil s odstupem pouhých 3,8 vteřiny polský host Rafal Krecioch (Peugeot 208 Rally4), třetí byl Ondřej Studénka na voze Opel Adam R2 s mankem 14,1 vteřiny na vítězného Jetela. Mezi historiky suverénně vyhrál „navrátilec“ Lumír Firla. Původem okruhový jezdec se posadil do vozu Mitsubishi Lancer Evo III ze stáje K.I.T. Racing Vlastimila Neumanna a před svými pronásledovateli získal více než pětiminutový náskok! Druhý byl Petr Jurečka (Subaru Impreza 555) a třetí po odstoupení Petra Pavláta a Vratislava Hýbnera dojel bývalý tovární jezdec škodovky Vladimír Berger na voze Škoda Favorit 136 L.
Síť21 Mikuláš Rally 2024 měřila při svém čtrnáctém ročníku 64,91 km a obsahovala celkem 6 rychlostních zkoušek v celkové délce 24,30 km. Z původně 66 přihlášených posádek prošlo administrativními a technickými přejímkami celkem 59 posádek, do cílové mety dorazilo celkem 51 soutěžících. „Děkuji pořadatelům na trati, kteří v chladném počasí dohlíželi na bezproblémový chod úžasné show. Tlumočím i poděkování všem od Adama Březíka po dojezdu do cíle. A obrovské poděkování za mě a za diváky patří samozřejmě jemu. Děkuji celému dispečinku a organizačnímu týmu včetně vedoucích obou rychlostních zkoušek, servisní zóny i přeskupení za bezproblémový chod celé soutěže a perfektní přípravu. Dále celému ředitelství, sportovním komisařům v čele s panem Miloslavem Regnerem, technickým komisařům, bezpečnostnímu delegátovi, tajemnici a úžasné stykařce. Mám speciální velké poděkování Lubomíru Konšelovi, který má obrovskou zásluhu na projektu dcery Klárky s vozem Škoda Fabia R5,“ řekl Antonín Tlusťák.
Rallyklub východní Morava v AČR nespí na vavřínech a už nyní usilovně pracuje na podnicích v příštím roce. V termínu 9. – 10. května se pojede 30. ročník Síť21 Rallysprint Kopná a 29. listopadu poté 15. Mikuláš Rally 2025. „Organizačně jsme na to připraveni a už nyní se věnujeme naplno přípravám na oba jubilejní ročníky,“ uzavřel Antonín Tlusťák.
Konečné pořadí 14. Síť21 Mikuláš Rally 2024:
1. Martin Vlček, Jakub Kunst (Hyundai i20 N Rally2) 17:29.1 min
2. Karel Trněný, Christian Doerr (CZE/DEU, Škoda Fabia R5) + 15.8 s
3. Ondřej Bisaha, Imrich Ferencz (CZE/SVK, Ford Fiesta RS WRC) + 16.4 s
4. Vladimír Hanuš, Jakub Navrátil SVK/CZE, Škoda Fabia R5) + 1:14.5 min
5. Mateusz Feruga, Bartlomiej Wątroba (POL, Ford Fiesta R5) + 1:15.5 min
6. Lumír Firla, Martin Hlavatý (Mitsubishi Lancer Evo III) + 1:29.4 min
7. Petr Nešetřil, Jiří Černoch (Porsche 997 GT3) + 1:39.0 min
8. Dominik Nwelati, Jiří Stross (Škoda Fabia R5) + 1:55.3 min
9. Michal Horák, Ivan Horák (Škoda Fabia R5) + 1:59.4 min
10. Radek Jatel, Jerzy Tomaszczyk (CZE/POL, Škoda Fabia Kit Car) + 2:07.6 min
Pořadí v hodnocení dvoukolek (2WD):
1./10. Radek Jatel, Jerzy Tomaszczyk (CZE/POL, Škoda Fabia Kit Car) 19:36,7 min
2./12. Rafal Krecioch, Marcin Drewniak (POL, Peugeot 208 Rally4) + 3,8 s
3./13. Ondřej Studénka, Marek Lukáš (Opel Adam R2) + 14,1 s
Pořadí v kategorii historických automobilů (HA):
1./6. Lumír Firla, Martin Hlavatý (Mitsubishi Lancer Evo III) 18:58,5 min
2./42. Petr Jurečka, Pavel Jurečka (Subaru Impreza 555) + 5:07,3 min
3./44. Vladimír Berger, Richard Nesvadba (Škoda Favorit 136 L) + 5:32,0 min
Vyhrané RZ:
4 – M. Vlček, 2 – Bisaha.
Další informace naleznete na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a sledujte slušovickou show i na sociálních sítích facebook a instagram. Tam najdete i ohlasy předních jezdců z kontroly přeskupení, zajímavou fotogalerii a videa z letošního ročníku včetně exkluzivních záběrů z dronu.